Biografieblog #13 - 25/08/2019, door Edwin Gitsels

Stephen Floyd is verzot op biografieën. Zijn passie leidde er toen dat hij in zes jaar tijd 240 biografieën van Amerikaanse presidenten heeft gelezen. 123.546 pagina’s in totaal. Hij schreef er 365 blogs over, meer dan 220.000 woorden. De belangrijkste conclusie uit deze prestatie is een verrassende…

EEN SPECIALE MISSIE

 

Stephen Floyd las 240 biografieën in 6 jaar

Stephen Floyd is investeringsbankier van beroep. Hij is managing director van Young & Partners. Blijkbaar heb je dan veel vrije tijd, want daarnaast is hij privépiloot, houdt hij van koken, kamperen en tuinieren, en is hij gek op lezen. Veel lezen, vooral over Amerikaanse geschiedenis. Hij heeft een speciale voorliefde voor biografieën. In 2008 besloot hij om een collectie aan te leggen van de beste biografieën die hij kon vinden. Om het enigszins behapbaar te maken begon hij met politici, artiesten, ontdekkingsreizigers, militaire leiders en ondernemers. Na een paar maanden merkte hij dat dat nog veel te breed was. Hij besloot zich te richten op Amerikaanse presidenten. Daar zijn er maar 44 van, dus lekker overzichtelijk.

Floyd schrijft: ‘Ik probeerde de allerbeste biografie van elke president te identificeren. Bij een paar presidenten was het moeilijk om zelfs maar één goede biografie te vinden. Maar in de meeste gevallen leek het onmogelijk om me te beperken tot maar één.’ En dus veranderde hij van tactiek en verzamelde zo veel mogelijk goeie presidenten-biografieën. Een paar jaar later had hij er al 125. ‘Ik besloot dat het tijd was om op een speciale missie te gaan: het lezen en recenseren van al deze 125 boeken. Met als doel het vinden van de allerbeste biografie van elke president.’

365 BLOGS

Hij begon logischerwijze bij George Washington, van wie hij negen biografieën las. Gedurende zijn queeste kwamen er steeds weer nieuwe biografieën uit. Ook kreeg hij veel tips van lezers van zijn blog. De stapel boeken die hij verslond groeide aldus tot 240 biografieën van Amerikaanse presidenten. Tijdens het lezen hield hij aantekeningen bij van interessante feiten en opvallende quotes, meer dan 5000 pagina’s in totaal. Hij hield een blog bij waarin hij zijn ervaringen en inzichten noteerde, en over al die 240 boeken een recensie schreef. 365 blogs, ruim 220.000 woorden.

‘Uiteraard heb ik onderweg veel geleerd,’ schrijft hij in één van de laatste blogs. ‘Een van de minst verrassende openbaringen: 240 biografieën van Amerikaanse presidenten lezen is een makkelijke, vermakelijke onderneming, maar goede recensies schrijven is verrassend moeilijk. Dus ik kan me alleen maar inbeelden hoeveel stress, druk, angst en waanzin er komt kijken bij het schrijven van een presidentiële biografie. Ik neem mijn hoed af voor iedereen die dat speciale pad heeft gelopen.’

BEKEND, NIET BEROEMD

Wat mijn belangrijkste conclusie is uit Stephen Floyds onderneming is het volgende. In totaal las hij 123.546 pagina’s in 2243 dagen. Gemiddeld 55 pagina’s per dag dus. Hij maakte 5000 pagina’s vol aantekeningen. Dat komt neer op dagelijks ruim twee pagina’s. En hij schreef 220.000 woorden, dat is gemiddeld 98 woorden per dag. 55 pagina’s lezen, 2 pagina’s aantekeningen, 100 woorden schrijven: dat is goed te doen, zelfs als je overdag gewoon werkt. Maar het uitzonderlijke is dat hij het zes jaar lang volhield, dat hij op die manier een afgekaderd doel voltooide èn dat hij zijn bevindingen met de wereld deelde. Terwijl het hem daarom helemaal niet te doen was. ‘Ik deed het allemaal voor mezelf. Mijn recensies schreef ik om met mijn jongere zelf te kunnen delen als ik terug in de tijd had kunnen reizen. Ze geven antwoord op de vraag die ik mezelf in 2012 stelde: wat is van elke president de beste biografie?’

Het leverde hem de status van expert in presidentiële biografieën op. In zijn fantastische boek Known is dat precies wat Mark W. Schaefer bedoelt: bekend zijn is iets anders dan beroemd zijn. Als je bekend bent in je niche, dan volgt succes vanzelf. Schaefer schrijft: ‘Bekend worden gaat over een benadering van je digitale leven met een intentie waarmee je autoriteit, reputatie en een publiek verkrijgt om aldus je doelen te bereiken.’ Drie zaken zijn daarbij essentieel: je moet oprecht van je onderwerp houden, je moet lang volhouden (minimaal drie jaar) en je moet consistent zijn. Stephen Floyd voldeed aan alle drie voorwaarden.

SLIMSTE MENS TER WERELD

Er zijn meer voorbeelden van dergelijke prestaties. De Amerikaanse journalist A.J. Jacobs las de complete Encyclopedia Britannica uit met als doel de slimste mens ter wereld te worden. Hij schreef er in 2004 een boek over, The Know-it-all (in het Nederlands: Ik weet alles!), dat een bestseller werd. Eton Musk las de E.B. zelfs twee keer helemaal, alleen schreef hij er geen boek over. Ook hij is aardig bekend, maar om andere redenen…
Ex-marinier Antonio Centeno besloot om 1000 video’s in 1000 dagen te maken over zijn grootste passie: styling voor mannen. Niet dat hij verstand had van video, integendeel, hij heeft het zichzelf stap voor stap in de praktijk geleerd. Hij zit inmiddels op 1300 video’s en zijn YouTube kanaal RealMenRealStyle heeft 2,4 miljoen abonnees. Dankzij dat succes heeft hij een uitstekend lopende onderneming op kunnen bouwen,  ATailoredSuit.
Ikzelf heb inmiddels 118 wekelijke top 10’s met liedjes met titels rondom een bepaald thema op Facebook gezet. Ik ben van plan om de 500 te halen en ze dan te bundelen in een boek. Just for fun.

Stephen Floyd heeft zijn interessegebied inmiddels uitgebreid naar biografieën van politici, artiesten, ontdekkingsreizigers, militaire leiders en ondernemers. Inderdaad, precies zoals hij ooit begon.

(Alle blogs van Stephen Floyd zijn hier te vinden: https://bestpresidentialbios.com/)

 

Over de auteur

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *