biografieblog #1 - 31/07/19, door Edwin Gitsels

In de documentaire Gaga: Five Foot Two vergadert Lady Gaga in bikini aan de rand van een zwembad over haar optreden tijdens de Super Bowl. Halverwege trekt ze haar bovenstukje uit terwijl ze zegt: ‘I’m sorry, this feels better.’ Om vervolgens de rest van de meeting topless af te ronden. Uiteraard weet ze dondersgoed dat ze gefilmd wordt. Speelt Gaga een rol of geeft ze zich  – letterlijk – bloot? (Nog) 5 redenen om de Netflix-docu over Lady Gaga te kijken. 

Aanvankelijk had ik niks met Lady Gaga. Ik kende haar pompeuze hits als Poker Face, Paparazzi en Bad Romance, maar werd er niet door gegrepen. Totdat ik in de nieuwjaarsnacht van 2015 wat zat te zappen langs het overdadige muziekaanbod. Ik stuitte op een special waarin Tony Bennett zich uitleefde in de mooiste jazz standards. Geen man die dat zo goed kan, behalve Frank Sinatra dan.
Tot mijn verbazing werd hij bijgestaan door Lady Gaga. Probeerde de oude Bennett zo een nieuwe generatie te bereiken? Dat zal vast meegespeeld hebben, maar al snel kreeg ik in de gaten dat er meer aan de hand was: ze kan echt fantastisch zingen!

DRAAK

In de jaren daarna verdween ze weer uit mijn gezichtsveld. Totdat mijn vrouw afgelopen januari naar A Star Is Born wilde, de remake van de klassieker uit 1976 met Barbra Streisand en Kris Kristofferson, nu met Lady Gaga en Bradley Cooper. Van die laatste had ik nog nooit gehoord, maar naar Gaga’s acteerkwaliteiten was ik wel benieuwd. Helemaal toen mijn goede vriend R. appte dat hij het een draak van een film vond. Ik kende na ruim 40 jaar vriendschap zijn smaak inmiddels goed en wist dat zijn oordeel waarschijnlijk betekende dat ik hem prachtig zou vinden.
Dat klopte. Ik heb genoten, vond het een heerlijke, goed gemaakte zwijmelfilm met sterke songs die in de maanden daarna niet meer uit mijn hoofd (en van de radio) te branden waren. Opvallend genoeg waardeerden de beroepscritici de filmhit nog hoger dan het publiek. 60 recensenten uit de hele wereld kwamen op een gemiddelde van 8.8 uit, terwijl ruim 260.000 bioscoopbezoekers een 7.7 gaven. Ik vermeld dit natuurlijk even om R. in te wrijven dat hij geen verstand heeft van cinematografie.

VLIEG-OP-DE-MUUR

Op Netflix staat een documentaire over Lady Gaga, Gaga: Five Foot Two genaamd. De titel verwijst naar haar geringe lengte van 1 meter 57, mogelijk om te benadrukken dat zo’n kleintje toch gigantisch groot kan worden. Regisseur Chris Moukarbel volgde in 2017 de toen 30-jarige Stefani Germanotta (Gaga’s echte naam) tijdens de opnamen van haar vierde studio-album Joanne. De film is geschoten in vlieg-op-de-muur stijl, zonder voice-overs of talking heads. Moukarbel introduceert de mensen die hij tijdens het volgen van zijn hoofdpersoon voor de lens kreeg met naam- en eventueel functietitels. Strak en helder.

Lady Gaga in een scène uit Gaga: Five Foot Two

Foto: Netflix

5 redenen waarom ik je aanraad deze boeiende docu te kijken.

1/ De Joanne waarnaar de albumtitel verwijst is Stefani’s tante, die op 19-jarige leeftijd aan de ziekte Lupus overleed. In de film laat Lady Gaga de titelsong van haar nieuwe album voor het eerst aan haar oma, Joanne’s moeder, horen. Dat levert een ontroerende scène op.  Take my hand, stay Joanne / Heaven’s not ready for you / Every part of my aching heart / Needs you more than the angels do.

2/ De reactie van Gaga als Florence Welch van Florence + The Machine, die met Gaga een duet opnam voor Joanne, haar met de neus op de feiten van haar faam drukt. Want als Gaga achteloos op send wil drukken om een tweet de wereld in te sturen, zegt Florence: ‘Ik zou niets meer durven posten als ik weet dat 18 miljoen mensen me volgen.’ En dan die onbetaalbare blik van Lady Gaga…

3/ De worsteling van Gaga met haar fysieke problemen. Ze lijdt aan de spierziekte fibromyalgie en worstelt met de naweeën van een gebroken heup

4/ De fraai in beeld gebrachte spanning (de schitterend geschoten openingsscène van de docu verwijst er al naar) tijdens de voorbereidingen voor haar eervolle, door vele miljoenen bekeken optreden in de rust van de Super Bowl. Gaga plaatst zich in een lange lijn legendarische voorgangers. Onder hen Ella Fitzgerald, Michael Jackson, Diana Ross, Stevie Wonder, Phil Collins, U2, Sting, Justin Timberlake, Paul McCartney, Bruce Springsteen, Madonna, The Rolling Stones en Beyoncé

5/ Het mooi door de film verwerkte thema ‘de prijs van het succes’. Lady Gaga somt op dat ze toen ze 10 miljoen albums had verkocht haar toenmalige vriend Matthew Williams haar verliet. Bij 20 miljoen verkochte albums stapte haar tweede vriend Luc Carl op. En ‘now that I get the movie’ vertrekt Taylor Kinney. Sinéad O’Connor zong het al: ‘Success has made a failure of our home’…

NARCISME

Die ‘movie’ is uiteraard A Star Is Born. Tijdens het draaien van Gaga: Five Foot Two krijgt ze te horen dat deze film er definitief ging komen. Ondertussen liep dus ook haar relatie met Kinney op de klippen, ‘the third time I get my heart broken’.
Als ze dan ook nog haar ernstig zieke vriendin Sonja, medewerkster van haar productieteam Haus of Gaga, aan de telefoon heeft verzucht ze: ‘I feel like I’m losing everybody.’ Waarmee ze enigszins narcistisch het gespreksonderwerp van Sonja op zichzelf brengt. Persoonlijk geloof ik dat een lichte vorm van narcisme onontbeerlijk is om zo’n wereldster te kunnen worden.

OSCARNOMINATIE

Gaga verloor niet alleen mensen, ook de verkoopcijfers van haar albums liepen terug. Ging haar eerste album The Fame (2008) maar liefst 12 miljoen keer over de toonbank, daarna ging het bergafwaarts. Haar tweede, Born This Way (2011), werd 7 miljoen keer verkocht. Artpop (2013) 2,5 miljoen en Joanne (2017) zou uiteindelijk op anderhalf miljoen blijven steken.
Filmposter A Star is BornMaar dat wist ze tijdens het draaien van Gaga: Five Foot Two nog niet. Zoals ze ook nog niet wist dat A Star Is Born voor haar een compleet nieuwe doorbraak als actrice zou betekenen, bekroond met een Oscarnominatie.
Lady Gaga is niet alleen het onderwerp van Gaga: Five Foot Two, maar ook de producente. Waardoor je je steeds afvraagt, nu we weten hoe goed ze kan acteren, wanneer ze haar ware ik blootgeeft en wanneer ze een rol speelt in dit ogenschijnlijk uit de losse pols gedraaide, maar ongetwijfeld zorgvuldig samengestelde portret. Wat deze documentaire nog boeiender maakt…

GAGA VERSUS MADONNA

Het lijkt erop dat Gaga: Five Foot Two de geschiedenis in zal gaan als “de Lady Gaga-documentaire vlak voordat haar tweede grote carrière losbarstte: die van filmster”. Madonna heeft diverse keren geroepen dat Lady Gaga haar imiteert, wat Gaga verre van zich geworpen heeft. (Ook in deze docu komt de vete met Madonna een paar maal ter sprake). Er zijn wellicht overeenkomsten, met als meest in het oog springende de kameleontische talenten van beide dames.
Ook deze documentaire lijkt in bepaalde opzichten op In Bed With Madonna uit 1991. Maar het grote verschil tussen de twee megasterren is dat Stefani Germanotta echt kan zingen, een uitstekend pianiste is en in ieder geval al één gedenkwaardige filmrol heeft neergezet. Misschien wel twee, als we deze Netflix-docu over Lady Gaga meetellen…

Gaga: Five Foot Two, op Netflix.  ****

Meer documentaire-tips: Whitney Houston, Boudewijn de Groot, Nina Simone, George Michael

*Over de auteur

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *